11.02.2013

İrmik Unlu Ekmekçikler

CLICK FOR ENGLISH "Bread Rolls with Semolina"
PER ITALIANO "Panini di Semola"


Bu ekmekçikleri ilk yaptığım tarihin üzerinden bir seneyi aşkın süre geçti. O zamandan beri çok kereler yaptım. Fotoğraflarını çekip tarifi kaydetmeme rağmen yayınlamadan önce yapmak istediğim küçük bir deney vardı. 

Şöyle ki, tarifte kullanılan irmik ununa Türkiye'de market raflarında hiç rastlamamıştım. İngilizcesi 'semolina' olarak tercüme edilen irmiğin İtalya'da 'semola' olarak anılması ise bende bir kafa karışıklığı yaratıyordu. Sırf bu yüzden irmiği Türkiye'ye gittiğimde aldım ki bu iki şeyin aynı şey olduklarından emin olmak istedim.

Az önce sözü geçen unun İtalya'daki ismi "Semola di Grano Duro Rimacinata", paketteki İngilizce tercümesi "Double milled durum wheat semolina",  şu durumda Türkçe karşılığı ise "iki kez öğütülmüş durum buğdayı irmiği" oluyor. Resimde de gördüğünüz gibi incecik bir un.




Türkiye'de satılan irmik böyle un şeklinde değil, daha taneli.




De Cecco'nun paketinde belirtilen "iki kez öğütülmüş durum buğdayı irmiği" tanımlaması beni düşündürdü: Şekerden pudra şekeri, pirinçten pirinç unu, nohuttan nohut unu vb elde edebildiğimiz Thermomix ile irmikten irmik unu elde etmek mümkün müydü? Bu konuda daha önce internette küçük bir araştırma yapmış ama bir sonuç elde edememiştim. Ya daha önce kimse yapmamış ya yapmış ama internette paylaşmamış veyahut paylaşmış ama ben görmemiştim.

Tarifte bana gereken 100gr irmik unu idi. Hazneye o kadar irmik koydum.




Daha sonra 15 saniye 10 Hız toz haline getirdim. Kapağı açıp kontrol ettim. 




30 saniye dinlendirdim ve bir 15 saniye daha 10 Hız öğüttüm. Aralarda un ısınmasın diye biraz dinlendirerek aynı işlemi 4 kez tekrar ettim. Ortaya çıkan sonuç şöyle oldu:




Ortaya çıkan un her ne kadar satın aldığım paketteki kadar incecik öğütülmüş olmasa da yeterince ince öğütülmüş bir undu. Görüntü itibariyle beni tatmin eden bir un olmuştu. Şimdi sıra tarifi tekrar, bu kez kendi öğüttüğüm unla denemeye gelmişti.

Aşağıda yazmış olduğum tarifi daha önce defalarca yapmıştım. Harfi harfine tekrar uyguladım. Gelişmeler umut vericiydi, yaptığım hamur çok güzel mayalandı.





Sıra artık şekil verip pişirmeye gelmişti.

Yukarıda gördüğünüz ilk fotoğraftaki ekmekleri kendi öğüttüğüm unla yaptım. Aşağıda görecekleriniz ise geçen sene bu ekmekçikleri yaptığım zamanlardan birinde çektiğim fotoğraflar. Her ikisinin biçimde de leziz ekmekçikler elde ettim. Deneyimin pozitif sonuçlandığını söyleyebilirim.

Bu tarifte kullandığımız irmik unu toplam un miktarının 1/6'sını oluşturuyor. Tamamı irmik unu ile yapılacak bir ekmek tarifinde aynı sonucu elde eder miyiz? Deneyip görmek lazım. 
Bu tarif için bu yazdığım yöntemi rahatlıkla kullanabilirsiniz.

İrmik ununu kendim öğüterek tarifi nihayet tekrar denediğim günün akşamında Facebook'daki Fan sayfasında blog okurlarından birinin yaptığı bir duyurunun zamanlaması beni hayrete düşürdü. Bana yukarıda kullandığım De Cecco markasının ununun Türkiye'de de satın alınabileceği bir link göndermişti. Aklımdan geçeni mi okudu malum mu oldu orasını bilemiyorum ama verdiği linki sizinle de paylaşıyorum buradan. Ben Türkiye'de yaşamadığım için bahsedilen adresten herhangi bir alışveriş yapmadım.


Malzemeler:
200gr su
100gr süt
20gr bal
20gr yaş maya
50gr sızma zeytinyağı
500gr ekmeklik un
100gr irmik unu - "iki kez çekilmiş durum buğdayı irmiği unu" (yukarıda uzun uzun bahsettim)
15gr tuz

Üzeri için
2 yemek kaşığı sızma zeytinyağı
2 yemek kaşığı süt
Bir tutam tuz
Haşhaş, susam, çörek otu...vb


Yapılışı:


  • Hazneye su, süt ve balı koyup 1 dakika 37ºC 1 Hız ısıtın.
  • Mayayı ekleyip 10 saniye 4 Hız karıştırın.
  • Zeytinyağı, unlar ve tuzu ekleyip 5 dakika yoğurma modunda yoğurun.
  • Hamuru hazneden alıp elinizle toparlayarak beze şekli verip derin, yağlanmış bir kaba koyun. Üzerini streç filmle örtüp 1,5-2 saat kadar mayalanmaya bırakın.
  • 30 saniye elde yoğurarak mayalanıp kabaran hamurun havasını alın.
  • Hamurdan bir parça alıp oklavayla açarak şekildeki gibi üçgen parçalar halinde kesin.


  • Herbir üçgeni şekildeki gibi yuvarlayarak katlayın. Arzu ederseniz kimisinin içine kekik serpin.



  •  Hamurdan üç eşit büyüklükte parça kopartın. Herbirini yuvarlayarak sicim şeklinde uzatın ve örün. Daha sonra istediğiniz boyutta parçalara kesin.


  • Hamurun geri kalanını da istediğiniz gibi şekillendirerek devam edin.
  • Yağlı kağıt serili tepsiye dizin. (Toplam 2 tepsi ekmek çıkardım. Pişme esasında da kabardıkları için biraz aralıklı dizmek lazım tepsiye)

 
  • Üzerlerini nemli bezle örtüp 1 saat daha mayalanmaya bırakın.
  • Bir kasede 2 kaşık zeytinyağı ile 2 kaşık sütü karıştırın. Bir tutam tuz da ekleyerek çırpın.
  • Ekmeklerin üzerine fırçayla sürün. Arzuya göre susam, haşhaş vb serpin.


  • 200ºC önceden ısıtılmış fırında 15-25 dakika pişirin. (Süre hazırladığınız ekmeklerin büyüklüklerine göre değişecektir.)
  • Izgara tel üzerinde soğumaya bırakın.



Afiyet olsun...

Üzerinde birkaç değişiklik yaparak şu tariften adapte edilmiştir.
Francesco'ya paylaşım için teşekkürler...







6 yorum:

  1. Tarifinizi denedim harika ekmekçikler oldu. Bu arada de cecco nun irmiği sanırım Türkiye'de satılan 0 numara irmik ile aynı şey. Sizin öğüttüğünüz 3 numara irmik. Yine De Cecco'nun Farina di grano duro isimli ürünü de yine Türkiye'de Sarı Un diye satılan Durum buğdayı unu ile aynı şey.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cengiz Bey, memnun kalmanıza çok sevindim. Afiyet olsun.
      Verdiğiniz bilgiler için ayrıca teşekkür ederim. Eminim Türkiye'de yaşayan arkadaşlar için çok faydalı olacaktır. Türkiye'de Sarı un adıyla durum buğdayı unu satıldığından haberim yoktu. Bundan böyle durum buğdayı kullanılan tariflere daha çok yer verebilirim demek. İyi günler.

      Sil
    2. Sinem Hanım, bu tarifi öyle beğendim ki evde durum buğdayı unumu, irmiğimi bile kendim yapar oldum. Farklı tariflere eriştim onları da denedim. Baktım hızımı alamadım öğütücü satın aldım. Hatta ilginizi çeker ise youtube a video yükledim. http://www.youtube.com/watch?v=0vi7O8uy2QY
      bu linkten seyredebilirsiniz. Evde durum buğdayından un ve irmik elde ediyorum kendim. Tam Buğday unu oluyor bir nevi. Hızımı daha da alamadım Marcato makarna makinasının komple setini aldım, taze makarna da yaparken buldum kendimi :-) Malum o da durum irmiği ve/veya durum unundan yapılıyor. Tariflerinizi heyecan ile bekliyorum. İyi günler dileklerimle.

      Sil
    3. Cengiz Bey öğütücünüzün özelliklerini bilmiyorum ama irmik öğüttüğünüze göre arpa unu, pirinç unu, nohut unu vs de öğütebilirsiniz sanırım.

      Makarna makinanızın işinizi çok kolaylaştıracağı kesin. Biz de kullanıyoruz ama herkeste olmadığı için çoğu verdiğim tarifte oklava kullandık ki herkesin evinde bulunan bir alet olsun.

      Makarna bir tutku bizim için. Daha önceki yazılarımda okudunuz mu bilmiyorum, eşimin abisinin makarna dükkanı var ve senelerdir anne ve babası da orada beraber çalışmışlar. Verdiğim taze makarna tariflerini ya beraber yaptık ya da onlara da danıştım.

      Dükkanda makinelerde irmik kullanılıyor makarna yaparken. Evde yaptığımızda beyaz un kullanıyoruz. http://thermomixtarifdefterim.blogspot.it/2011/12/taze-makarna-hamuru-pasta-alluovo-ile.html

      Makarna hamurunuzu hazırladıktan sonra makinenizle arzu ettiğiniz taze makarnayı hazırlayabilirsiniz.

      Benim bu sene açtığım bir blog daha var. Orada klasik tariflere yer veriyorum. Kayınvalidem Lucia'nın ödül kazandığı 2 harika tarif de yayınladım. Onlardan özellikle Köfteli Abruzzo Usulü Spaghetti tarifinin ilginizi çekebileceğini düşünüyorum. Makineniz de olduğuna göre kolaylıkla ince kesilmiş spaghetti hazırlayabilirsiniz.
      http://klasiktarifdefterim.blogspot.it/2014/01/kofteli-abruzzo-usulu-spaghetti.html

      Ayrıca yine Lucia ile beraber hazırladığımız Kırmızı Lazanya tarifini de tavsiye ederim.
      http://klasiktarifdefterim.blogspot.it/2014/03/kirmizi-lazanya.html

      Yorumlarınız ve vakit ayırdığınız için çok teşekkür ederim. Önce İstanbul tatili sonra bahar - bahçe hazırlıkları derken blogları biraz ihmal ettim. Geç cevabımı mazur görün.

      Görüşmek üzere...

      Sil
  2. Merhabalar..yazılarınız çok ilgimi çekti doğrusu. Benim de küçük taşdeğirmenim var. Unumu kendim öğütüyorum. Ekşi mayalı ekmek merakımdan sonra şimdi erişteye merak sardım. İrmik ununu da bugün öğrendim. Öğrenecek ne çok şey var. Cengiz bey makınede irmiği nasıl yapıyorsunuz anlayamadım. Sinem hanım bu ekmek tarifini ekşi maya ile yapsam olur mu? Cevaplarınızı bekliyorum. Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gülsüm Hanım harika birşey yapıyorsunuz. Bir gün şu ekşi mayalı ekmek işine el atmak benim de planlarım arasında var.
      Kendim birebir denemediğim için %100 garanti verememekle birlikte, bu tarifte ekşi maya maya kullanılabileceğine inanıyorum.
      Eğer denerseniz sonucu bizimle de paylaşırsanız seviniriz.

      Erişteye merak sardım dediniz. Hem bu blogda, hem de klasik yöntemlerle yaptığımız tariflerin olduğu ikinci bloğumdaki makarna tariflerine de bakabilirsiniz. Eşim İtalyan, ağabeyi taze makarna dükkanı sahibi, annesi ödüllü aşçı. Oradaki tarifler kayınvalidemden. ;)


      Sil